nieuws-000

Facturen sneller betaald krijgen is een wens van velen, maar hoe pakt u het aan? REIJCK Incasso geeft 5 tips om facturen sneller betaald te krijgen.

Facturen sneller betaald krijgen? 5 tips!

De facturen sneller betaald krijgen is een wens van veel ondernemers. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd makkelijk te zijn om facturen binnen een korte termijn betaald te krijgen. Ook blijkt het vaak lastig om niet betalende klanten te motiveren om de factuur toch te voldoen. Verreweg de meeste ondernemers krijgen te maken met niet betalende klanten en met klanten die facturen structureel te laat betalen. Dit staat een gezonde cashflow van het bedrijf in de weg en kan leiden tot financiële problemen binnen het bedrijf. De coronacrisis, waar we allemaal mee te maken hebben, heeft het betaalgedrag van de gemiddelde consument verder verslechterd. Wat kunt u doen om facturen sneller betaald te krijgen? REIJCK Incasso geeft u graag 5 praktische tips.

1. Heldere communicatie van de betaalvoorwaarden

Het begint allemaal met het helder communiceren van de betaalvoorwaarden. De betaaltermijn is niet bij ieder bedrijf gelijk. Zo zijn er veel ondernemingen die een betaaltermijn van 28 of 30 dagen hanteren, maar er zijn ook veel bedrijven die een periode van 14 dagen aanhouden. Het is belangrijk om klanten vooraf te laten weten wat de betaalcondities zijn, zodat duidelijk is waar zij aan moeten voldoen. Vermeld betaalvoorwaarden altijd in uw algemene voorwaarden en verwijs elke klant naar deze voorwaarden, bijvoorbeeld middels een link in uw mailafsluiting. Zo stelt u zeker dat de klant op de hoogte is van de betaalvoorwaarden die door uw bedrijf worden gehanteerd.

2. Onderhoud het klantcontact optimaal

Een goed klantcontact is het halve werk. Klanten zijn sneller geneigd om een factuur binnen de gestelde termijn te betalen wanneer de klant het gevoel heeft een band te hebben met het bedrijf. Heeft u een klant nooit persoonlijk gesproken? Dan maakt dit het risico groter dat de klant niet op tijd betaalt. Investeer tijd in klanten en benader hen op persoonlijke wijze. Bouw aan een stabiele relatie en voorkom op deze manier niet betalende klanten. Heeft u een klant die structureel elke factuur te laat betaalt? Neem hier contact over op en bespreek de situatie. Luister naar de uitleg van uw klant en probeer samen een oplossing te vinden. Zo kunt u vaak nieuwe afspraken maken om in de toekomst facturen sneller betaald te krijgen.

3. Hanteer een scherp debiteurenbeleid

Een scherp debiteurenbeleid is heel belangrijk, zeker wanneer u vaker te maken krijgt met niet betalende klanten. Uw klant betaalt niet voor de aangegeven uiterste betaaldatum? Neem direct contact op met de klant of stuur een vriendelijke herinnering. Het is goed mogelijk dat de klant de factuur eenvoudigweg vergeten is. U kunt facturen sneller betaald krijgen door scherp te zijn binnen uw eigen administratie. Verloopt de betaaltermijn op 1 september? Dan zorgt u ervoor dat de klant hier op 2 september van op de hoogte is, middels een contactmoment of een herinnering. Dit geeft aan de klant aan dat u uw debiteurenbeheer goed op orde heeft, waardoor de klant sneller geneigd is om de factuur te voldoen.

4. Maak snel betalen zo makkelijk mogelijk

U kunt uw facturen op meerdere manieren aanbieden aan uw klanten. De manier waarop u uw facturen aanbiedt heeft invloed op het betaalgedrag van de klant. Het is tegenwoordig het meest gangbaar om een factuur online aan te bieden. Verstuurt u uw facturen per mail aan uw klanten? Dan is het aan te raden om een iDEAL-betaallink bij te voegen. Het blijkt namelijk dat bedrijven die dit doen facturen sneller betaald krijgen dan bedrijven die geen betaallink toevoegen. Met de betaallink biedt u extra gemak aan de klant en biedt u de klant de mogelijkheid om de betaling snel en makkelijk te voldoen. Dit stimuleert de klant om de factuur direct te betalen.

5. Wacht niet te lang met vervolgstappen

Uw klant betaalt niet en al uw moeite heeft niets opgeleverd. U heeft meerdere malen contact gezocht met de klant, u heeft herinneringen verstuurd en zelfs een aanmaning de deur uit gedaan. De situatie blijft ongewijzigd: uw klant betaalt niet. Facturen die onbetaald blijven nemen enkel tijd weg uit uw agenda en tijd kost geld. Wacht daarom nooit te lang met het nemen van vervolgstappen. Verandert de situatie met niet betalende klanten niet na meerdere pogingen van uw kant? Dan kunt u de facturen sneller betaald krijgen door verdere actie te ondernemen. U kunt een ervaren incassobureau inschakelen dat zich inzet om de factuur voor u te vorderen.

Facturen sneller betaald krijgen via een incassobureau

Facturen die onbetaald blijven verstoren de cashflow binnen uw bedrijf. Wanneer u te maken heeft met meerdere niet betalende klanten, dan brengt dit de nodige risico’s mee voor de financiële gezondheid van uw bedrijf. Dit wilt u voorkomen. U kunt onze tips gebruiken om facturen sneller betaald te krijgen. Helaas is niet alle inzet succesvol. Dan bent u natuurlijk welkom bij REIJCK Incasso. Wij nemen uw debiteurenbeheer over en zetten ons in om de factuur alsnog voldaan te krijgen. Wilt u meer informatie of advies? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

14/12/23

Facturen sneller betaald krijgen is een wens van velen, maar hoe pakt u het aan? REIJCK Incasso geeft 5 tips om facturen sneller betaald te krijgen.

Facturen sneller betaald krijgen? 5 tips!

De facturen sneller betaald krijgen is een wens van veel ondernemers. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd makkelijk te zijn om facturen binnen een korte termijn betaald te krijgen. Ook blijkt het vaak lastig om niet betalende klanten te motiveren om de factuur toch te voldoen. Verreweg de meeste ondernemers krijgen te maken met niet betalende klanten en met klanten die facturen structureel te laat betalen. Dit staat een gezonde cashflow van het bedrijf in de weg en kan leiden tot financiële problemen binnen het bedrijf. De coronacrisis, waar we allemaal mee te maken hebben, heeft het betaalgedrag van de gemiddelde consument verder verslechterd. Wat kunt u doen om facturen sneller betaald te krijgen? REIJCK Incasso geeft u graag 5 praktische tips.

1. Heldere communicatie van de betaalvoorwaarden

Het begint allemaal met het helder communiceren van de betaalvoorwaarden. De betaaltermijn is niet bij ieder bedrijf gelijk. Zo zijn er veel ondernemingen die een betaaltermijn van 28 of 30 dagen hanteren, maar er zijn ook veel bedrijven die een periode van 14 dagen aanhouden. Het is belangrijk om klanten vooraf te laten weten wat de betaalcondities zijn, zodat duidelijk is waar zij aan moeten voldoen. Vermeld betaalvoorwaarden altijd in uw algemene voorwaarden en verwijs elke klant naar deze voorwaarden, bijvoorbeeld middels een link in uw mailafsluiting. Zo stelt u zeker dat de klant op de hoogte is van de betaalvoorwaarden die door uw bedrijf worden gehanteerd.

2. Onderhoud het klantcontact optimaal

Een goed klantcontact is het halve werk. Klanten zijn sneller geneigd om een factuur binnen de gestelde termijn te betalen wanneer de klant het gevoel heeft een band te hebben met het bedrijf. Heeft u een klant nooit persoonlijk gesproken? Dan maakt dit het risico groter dat de klant niet op tijd betaalt. Investeer tijd in klanten en benader hen op persoonlijke wijze. Bouw aan een stabiele relatie en voorkom op deze manier niet betalende klanten. Heeft u een klant die structureel elke factuur te laat betaalt? Neem hier contact over op en bespreek de situatie. Luister naar de uitleg van uw klant en probeer samen een oplossing te vinden. Zo kunt u vaak nieuwe afspraken maken om in de toekomst facturen sneller betaald te krijgen.

3. Hanteer een scherp debiteurenbeleid

Een scherp debiteurenbeleid is heel belangrijk, zeker wanneer u vaker te maken krijgt met niet betalende klanten. Uw klant betaalt niet voor de aangegeven uiterste betaaldatum? Neem direct contact op met de klant of stuur een vriendelijke herinnering. Het is goed mogelijk dat de klant de factuur eenvoudigweg vergeten is. U kunt facturen sneller betaald krijgen door scherp te zijn binnen uw eigen administratie. Verloopt de betaaltermijn op 1 september? Dan zorgt u ervoor dat de klant hier op 2 september van op de hoogte is, middels een contactmoment of een herinnering. Dit geeft aan de klant aan dat u uw debiteurenbeheer goed op orde heeft, waardoor de klant sneller geneigd is om de factuur te voldoen.

4. Maak snel betalen zo makkelijk mogelijk

U kunt uw facturen op meerdere manieren aanbieden aan uw klanten. De manier waarop u uw facturen aanbiedt heeft invloed op het betaalgedrag van de klant. Het is tegenwoordig het meest gangbaar om een factuur online aan te bieden. Verstuurt u uw facturen per mail aan uw klanten? Dan is het aan te raden om een iDEAL-betaallink bij te voegen. Het blijkt namelijk dat bedrijven die dit doen facturen sneller betaald krijgen dan bedrijven die geen betaallink toevoegen. Met de betaallink biedt u extra gemak aan de klant en biedt u de klant de mogelijkheid om de betaling snel en makkelijk te voldoen. Dit stimuleert de klant om de factuur direct te betalen.

5. Wacht niet te lang met vervolgstappen

Uw klant betaalt niet en al uw moeite heeft niets opgeleverd. U heeft meerdere malen contact gezocht met de klant, u heeft herinneringen verstuurd en zelfs een aanmaning de deur uit gedaan. De situatie blijft ongewijzigd: uw klant betaalt niet. Facturen die onbetaald blijven nemen enkel tijd weg uit uw agenda en tijd kost geld. Wacht daarom nooit te lang met het nemen van vervolgstappen. Verandert de situatie met niet betalende klanten niet na meerdere pogingen van uw kant? Dan kunt u de facturen sneller betaald krijgen door verdere actie te ondernemen. U kunt een ervaren incassobureau inschakelen dat zich inzet om de factuur voor u te vorderen.

Facturen sneller betaald krijgen via een incassobureau

Facturen die onbetaald blijven verstoren de cashflow binnen uw bedrijf. Wanneer u te maken heeft met meerdere niet betalende klanten, dan brengt dit de nodige risico’s mee voor de financiële gezondheid van uw bedrijf. Dit wilt u voorkomen. U kunt onze tips gebruiken om facturen sneller betaald te krijgen. Helaas is niet alle inzet succesvol. Dan bent u natuurlijk welkom bij REIJCK Incasso. Wij nemen uw debiteurenbeheer over en zetten ons in om de factuur alsnog voldaan te krijgen. Wilt u meer informatie of advies? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.