nieuws-011

Steeds meer facturen blijven onbetaald tijdens de coronacrisis

Uw facturen blijven onbetaald en u merkt dat het aantal onbetaalde facturen groeit. Bent u hier nu de enige in? Zeker niet! Helaas merken meer bedrijven dat steeds meer facturen onbetaald blijven. De belangrijkste oorzaak hiervan is natuurlijk de coronacrisis, waar we nog altijd middenin zitten. Reijck vertelt u graag meer over het toenemende aantal onbetaalde facturen.

De impact van de coronacrisis op de portemonnee

We weten natuurlijk allemaal dat vooral horecabedrijven worstelen om het hoofd boven water te houden in deze coronacrisis. Natuurlijk zijn er meer bedrijven die het moeilijk hebben en de nodige faillissementen zijn ook al gevallen. Zowel medewerkers in loondienst als ZZP’ers en freelancers hebben het financieel vaak moeilijker. Voor een groot deel van de Nederlanders geldt dat de portemonnee tijdens de coronacrisis dunner is dan voorheen. We hebben ook gezien dat er meer leningen worden afgesloten tijdens deze crisis. Een deel van deze leningen wordt gebruikt om in huis of in de tuin aan de slag te kunnen, maar een ander deel wordt afgesloten om schulden van te kunnen betalen. Het mag duidelijk zijn: op meerdere fronten heeft de coronacrisis een heel negatieve impact op de gemiddelde Nederlandse portemonnee.

Meer dan een kwart van de facturen werd al niet tijdig betaald

Als we even terugschakelen naar de tijd vóór de coronacrisis, dan zien we dat al meer dan een kwart van de facturen niet tijdig werd betaald. Met maar liefst 33 procent ging het zelfs om bijna een derde van alle zakelijke facturen die niet binnen de betaaltermijn werden voldaan. De belangrijkste oorzaak voor het niet voldoen van de facturen binnen de gestelde termijn is, problemen met de cashflow.

Nóg meer facturen blijven onbetaald tijdens de coronacrisis

Hoe langer de coronacrisis duurt, hoe meer mensen achter gaan lopen op het betalen van de facturen. We zien nu al dat een groter deel van de facturen onbetaald blijft. Het aantal onbetaalde facturen is meer dan verdubbeld in de coronacrisis. Veel facturen blijven onbetaald of worden veel te laat betaald. Meer mensen wachten tot een bedrijf dreigt met incassokosten voor de factuur wordt voldaan. Maar liefst 72 procent van de facturen wordt op dit moment niet binnen de gestelde betaaltermijn betaald.

Een incassobureau inschakelen of een regeling afspreken

Bedrijven zijn in veel gevallen niet heel snel met een incassobureau inschakelen. Zij zijn zich er uiteraard ook bewust van dat veel mensen het financieel lastiger hebben en een groot deel van de bedrijven probeert hier, zo ver als mogelijk, rekening mee te houden. Toch moeten ondernemingen ook om hun eigen financiële gezondheid denken. Op dit moment wordt in bijna een kwart van alle gevallen, namelijk 24 procent, gekozen voor het inschakelen van een incassobureau. In ongeveer 35 procent van alle gevallen is het bedrijf in staat om een betalingsregeling af te spreken met de niet betalende klant. Het factuurbedrag wordt dan in de meeste gevallen in vastgestelde termijnen betaald.

14/12/23

Steeds meer facturen blijven onbetaald tijdens de coronacrisis

Uw facturen blijven onbetaald en u merkt dat het aantal onbetaalde facturen groeit. Bent u hier nu de enige in? Zeker niet! Helaas merken meer bedrijven dat steeds meer facturen onbetaald blijven. De belangrijkste oorzaak hiervan is natuurlijk de coronacrisis, waar we nog altijd middenin zitten. Reijck vertelt u graag meer over het toenemende aantal onbetaalde facturen.

De impact van de coronacrisis op de portemonnee

We weten natuurlijk allemaal dat vooral horecabedrijven worstelen om het hoofd boven water te houden in deze coronacrisis. Natuurlijk zijn er meer bedrijven die het moeilijk hebben en de nodige faillissementen zijn ook al gevallen. Zowel medewerkers in loondienst als ZZP’ers en freelancers hebben het financieel vaak moeilijker. Voor een groot deel van de Nederlanders geldt dat de portemonnee tijdens de coronacrisis dunner is dan voorheen. We hebben ook gezien dat er meer leningen worden afgesloten tijdens deze crisis. Een deel van deze leningen wordt gebruikt om in huis of in de tuin aan de slag te kunnen, maar een ander deel wordt afgesloten om schulden van te kunnen betalen. Het mag duidelijk zijn: op meerdere fronten heeft de coronacrisis een heel negatieve impact op de gemiddelde Nederlandse portemonnee.

Meer dan een kwart van de facturen werd al niet tijdig betaald

Als we even terugschakelen naar de tijd vóór de coronacrisis, dan zien we dat al meer dan een kwart van de facturen niet tijdig werd betaald. Met maar liefst 33 procent ging het zelfs om bijna een derde van alle zakelijke facturen die niet binnen de betaaltermijn werden voldaan. De belangrijkste oorzaak voor het niet voldoen van de facturen binnen de gestelde termijn is, problemen met de cashflow.

Nóg meer facturen blijven onbetaald tijdens de coronacrisis

Hoe langer de coronacrisis duurt, hoe meer mensen achter gaan lopen op het betalen van de facturen. We zien nu al dat een groter deel van de facturen onbetaald blijft. Het aantal onbetaalde facturen is meer dan verdubbeld in de coronacrisis. Veel facturen blijven onbetaald of worden veel te laat betaald. Meer mensen wachten tot een bedrijf dreigt met incassokosten voor de factuur wordt voldaan. Maar liefst 72 procent van de facturen wordt op dit moment niet binnen de gestelde betaaltermijn betaald.

Een incassobureau inschakelen of een regeling afspreken

Bedrijven zijn in veel gevallen niet heel snel met een incassobureau inschakelen. Zij zijn zich er uiteraard ook bewust van dat veel mensen het financieel lastiger hebben en een groot deel van de bedrijven probeert hier, zo ver als mogelijk, rekening mee te houden. Toch moeten ondernemingen ook om hun eigen financiële gezondheid denken. Op dit moment wordt in bijna een kwart van alle gevallen, namelijk 24 procent, gekozen voor het inschakelen van een incassobureau. In ongeveer 35 procent van alle gevallen is het bedrijf in staat om een betalingsregeling af te spreken met de niet betalende klant. Het factuurbedrag wordt dan in de meeste gevallen in vastgestelde termijnen betaald.