nieuws-010

Handige tips voor een snellere betaling van facturen

Een snellere betaling van facturen is wenselijk. Het is voor de gezondheid van uw bedrijf belangrijk dat facturen binnen de gestelde betaaltermijn voldaan worden. Het is nog beter wanneer de facturen al snel na ontvangen van de factuur worden betaald. Toch komt het steeds vaker voor dat klanten de factuur niet betalen of veel te laat betalen. Zeker in deze tijd vormt dit een groot risico voor uw bedrijf. Een snellere betaling kan in bepaalde gevallen worden bereikt door uw eigen aanpak iets aan te passen. Reijck Incasso geeft u graag een viertal praktische tips.

1. Houd vast aan een vriendelijke benadering

Zeker wanneer u al meerdere herinneringen aan een klant heeft gestuurd kunnen de frustraties oplopen. Het is heel verleidelijk om over te stappen op een dwingende en soms zelfs dreigende toon. Helaas blijkt dit in de praktijk zeer onsuccesvol. Vaak heeft een dreigende toon een averechtse werking: de klant heeft nu al helemaal geen zin meer om de factuur te betalen. Het best houdt u vast aan de vriendelijke benadering en, indien mogelijk, probeert u de niet betalende klant een helpende hand te reiken. Samen zoeken naar een oplossing blijkt in de praktijk het meest succesvol.

2. Zorg voor een eenvoudige factuur

Wij krijgen natuurlijk met regelmaat facturen van andere bedrijven onder ogen. Iedere factuur is anders. Er zijn eenvoudige facturen, waarop niets méér vermeld staat dan strikt noodzakelijk, maar er zijn ook facturen die relatief complex in elkaar zitten en veel meer informatie bevatten dan nodig. De gemiddelde onbetaalde factuur is een factuur die tot deze laatste categorie behoort. Facturen bevatten vaak lastige termen en een teveel aan informatie, waardoor de factuur onbegrijpelijk kan worden voor een klant. Maak uw facturen eenvoudiger en u verhoogt de kans op een snellere betaling.

3. Investeer in de persoonlijke benadering

We zijn niet meer zo gewend om even de telefoon op te pakken voor een persoonlijk gesprek met een klant. Tegenwoordig verloopt veel contact online en het gebeurt meer dan eens dat we de stem van een klant nog nooit hebben gehoord. Toch is het juist het persoonlijke contact dat zorgt voor een betere onderlinge connectie. Een klant zal eerder geneigd zijn een factuur snel te betalen wanneer de klant ook precies weet aan wie de factuur betaald wordt. Als u geen gezicht of stem bij uw klant kunt plaatsen, dan kan de klant dit ook niet bij uw bedrijf. Het maakt de connectie ‘oppervlakkig’, waarmee de noodzaak van een snelle betaling makkelijk vervalt. Investeer in een persoonlijk contact en facturen zullen vaak sneller betaald worden.

4. Maak een snellere betaling van de factuur eenvoudig

Deze tip hebben we u al eerder gegeven, maar de tip blijft relevant. We delen de tip daarom graag nogmaals. U verhoogt de kans op een snellere betaling door het verrichten van de betaling zo makkelijk mogelijk te maken. De meeste bedrijven bieden de facturen tegenwoordig digitaal aan. Het is eenvoudig om hier een betaallink aan toe te voegen, voor een iDEAL betaling via de eigen bank. Op deze manier kost het uw klant slechts een paar seconden om de factuur aan u te voldoen. Dit gemak zorgt in de regel voor een snellere betaling van facturen.

Een snellere betaling is niet altijd mogelijk

U kunt zelf uw specifieke aanpak wijzigen om de kans op een snellere betaling te verhogen, maar garantie op succes heeft u in geen geval. Een klant moet uiteindelijk mee willen werken en helaas gebeurt dit in de praktijk niet altijd. Heeft u onbetaalde facturen en zoekt u een incassobureau om de vorderingen op professionele wijze van u over te nemen? REIJCK Incasso staat graag voor u klaar. Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie of advies.

14/12/23

Handige tips voor een snellere betaling van facturen

Een snellere betaling van facturen is wenselijk. Het is voor de gezondheid van uw bedrijf belangrijk dat facturen binnen de gestelde betaaltermijn voldaan worden. Het is nog beter wanneer de facturen al snel na ontvangen van de factuur worden betaald. Toch komt het steeds vaker voor dat klanten de factuur niet betalen of veel te laat betalen. Zeker in deze tijd vormt dit een groot risico voor uw bedrijf. Een snellere betaling kan in bepaalde gevallen worden bereikt door uw eigen aanpak iets aan te passen. Reijck Incasso geeft u graag een viertal praktische tips.

1. Houd vast aan een vriendelijke benadering

Zeker wanneer u al meerdere herinneringen aan een klant heeft gestuurd kunnen de frustraties oplopen. Het is heel verleidelijk om over te stappen op een dwingende en soms zelfs dreigende toon. Helaas blijkt dit in de praktijk zeer onsuccesvol. Vaak heeft een dreigende toon een averechtse werking: de klant heeft nu al helemaal geen zin meer om de factuur te betalen. Het best houdt u vast aan de vriendelijke benadering en, indien mogelijk, probeert u de niet betalende klant een helpende hand te reiken. Samen zoeken naar een oplossing blijkt in de praktijk het meest succesvol.

2. Zorg voor een eenvoudige factuur

Wij krijgen natuurlijk met regelmaat facturen van andere bedrijven onder ogen. Iedere factuur is anders. Er zijn eenvoudige facturen, waarop niets méér vermeld staat dan strikt noodzakelijk, maar er zijn ook facturen die relatief complex in elkaar zitten en veel meer informatie bevatten dan nodig. De gemiddelde onbetaalde factuur is een factuur die tot deze laatste categorie behoort. Facturen bevatten vaak lastige termen en een teveel aan informatie, waardoor de factuur onbegrijpelijk kan worden voor een klant. Maak uw facturen eenvoudiger en u verhoogt de kans op een snellere betaling.

3. Investeer in de persoonlijke benadering

We zijn niet meer zo gewend om even de telefoon op te pakken voor een persoonlijk gesprek met een klant. Tegenwoordig verloopt veel contact online en het gebeurt meer dan eens dat we de stem van een klant nog nooit hebben gehoord. Toch is het juist het persoonlijke contact dat zorgt voor een betere onderlinge connectie. Een klant zal eerder geneigd zijn een factuur snel te betalen wanneer de klant ook precies weet aan wie de factuur betaald wordt. Als u geen gezicht of stem bij uw klant kunt plaatsen, dan kan de klant dit ook niet bij uw bedrijf. Het maakt de connectie ‘oppervlakkig’, waarmee de noodzaak van een snelle betaling makkelijk vervalt. Investeer in een persoonlijk contact en facturen zullen vaak sneller betaald worden.

4. Maak een snellere betaling van de factuur eenvoudig

Deze tip hebben we u al eerder gegeven, maar de tip blijft relevant. We delen de tip daarom graag nogmaals. U verhoogt de kans op een snellere betaling door het verrichten van de betaling zo makkelijk mogelijk te maken. De meeste bedrijven bieden de facturen tegenwoordig digitaal aan. Het is eenvoudig om hier een betaallink aan toe te voegen, voor een iDEAL betaling via de eigen bank. Op deze manier kost het uw klant slechts een paar seconden om de factuur aan u te voldoen. Dit gemak zorgt in de regel voor een snellere betaling van facturen.

Een snellere betaling is niet altijd mogelijk

U kunt zelf uw specifieke aanpak wijzigen om de kans op een snellere betaling te verhogen, maar garantie op succes heeft u in geen geval. Een klant moet uiteindelijk mee willen werken en helaas gebeurt dit in de praktijk niet altijd. Heeft u onbetaalde facturen en zoekt u een incassobureau om de vorderingen op professionele wijze van u over te nemen? REIJCK Incasso staat graag voor u klaar. Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie of advies.