
Heb je een huurwoning verlaten en wacht je nog op de terugbetaling van de waarborgsom? Je bent niet de enige. Veel huurders krijgen te maken met verhuurders die de borg niet (volledig) terugbetalen. Wat zijn jouw rechten en wat kun je doen?
Sinds 1 juli 2023 mag een verhuurder maximaal twee maanden kale huur als waarborgsom vragen. Heeft jouw verhuurder meer gevraagd? Dan kun je via de rechter eisen dat het teveel betaalde wordt teruggestort.
Voorkomen is beter dan genezen. Maak daarom bij de start van de huurperiode een duidelijke opnamestaat met foto’s. Zo weet je zeker dat de staat van de woning vastligt. Aan het einde van de huur kun je samen met de verhuurder opnieuw inspecteren. Geen inspectie? Dan geldt dat de woning in dezelfde staat verkeert als bij de start van de huur. Dit werkt in jouw voordeel.
Een verhuurder mag de borg alleen inhouden bij schade die verder gaat dan normale slijtage of bij achterstallige huur. Denk aan gebroken ramen, gaten in muren of openstaande servicekosten. Normale gebruikssporen mogen niet met de borg worden verrekend.
Is er geen schade en heb je alles betaald? Dan moet de verhuurder jouw borg binnen 14 dagen terugstorten. Houdt de verhuurder (terecht) een deel in? Dan geldt een termijn van 30 dagen.
Krijg je de borg niet terug? Stuur eerst een schriftelijk verzoek met bewijs. Blijft de verhuurder weigeren? Reijck Credit Service helpt je graag bij het vorderen van jouw recht. Samen zorgen we ervoor dat jij krijgt waar je recht op hebt.
20/06/25
Heb je een huurwoning verlaten en wacht je nog op de terugbetaling van de waarborgsom? Je bent niet de enige. Veel huurders krijgen te maken met verhuurders die de borg niet (volledig) terugbetalen. Wat zijn jouw rechten en wat kun je doen?
Sinds 1 juli 2023 mag een verhuurder maximaal twee maanden kale huur als waarborgsom vragen. Heeft jouw verhuurder meer gevraagd? Dan kun je via de rechter eisen dat het teveel betaalde wordt teruggestort.
Voorkomen is beter dan genezen. Maak daarom bij de start van de huurperiode een duidelijke opnamestaat met foto’s. Zo weet je zeker dat de staat van de woning vastligt. Aan het einde van de huur kun je samen met de verhuurder opnieuw inspecteren. Geen inspectie? Dan geldt dat de woning in dezelfde staat verkeert als bij de start van de huur. Dit werkt in jouw voordeel.
Een verhuurder mag de borg alleen inhouden bij schade die verder gaat dan normale slijtage of bij achterstallige huur. Denk aan gebroken ramen, gaten in muren of openstaande servicekosten. Normale gebruikssporen mogen niet met de borg worden verrekend.
Is er geen schade en heb je alles betaald? Dan moet de verhuurder jouw borg binnen 14 dagen terugstorten. Houdt de verhuurder (terecht) een deel in? Dan geldt een termijn van 30 dagen.
Krijg je de borg niet terug? Stuur eerst een schriftelijk verzoek met bewijs. Blijft de verhuurder weigeren? Reijck Credit Service helpt je graag bij het vorderen van jouw recht. Samen zorgen we ervoor dat jij krijgt waar je recht op hebt.